wtorek, 11 lutego 2014

Niebieskie koperty i urząd online

O-oo... Otwieram skrzynkę na listy, a tam niebieska koperta. I to zaadresowana do mnie. Kurza twarz, czegóż oni tym razem ode mnie chcą?? Przecież grzeczna byłam!

Kolor niebieski jest najbardziej znienawidzoną barwą, jeśli chodzi o holenderską pocztę. Nikt nie lubi dostawać charakterystycznych niebieskich kopert. Dlaczego? Bo oznaczają one tylko jedno: podatki. W ten oto sposób Belastingdienst (urząd podatkowy) odróżnia się od pozostałej korespondencji dostarczanej tradycyjną drogą. Są one efektem ujednolicenia i urposzczenia formy i precedur, które zaszły w latach 80-tych. 


Wróćmy jednak do tej mojej nieszczęsnej koperty. Otwieram z miną skazańca, przeglądam list i wielka niespodzianka. Oto właśnie poinformowano mnie, że otrzymałam wiadomość dotyczącą zorgtoeslag (dodatek zdrowotny) i żeby ją przeczytać, muszę zalogować się na stronie MijnOverheid.nl. Hę? Zwykle informacje o wszelkich toeslag'ach przychodzą w normalnych kopertach i nie trzeba się nigdzie logować. A co mi tam, ja tam i tak wolę skomputeryzowana korespondencję. Wchodzę na strochę, loguję się do powstałego dla mnie konta za pomocą podpisu DigiD i co się okazuje? Informacja, która na mnie czeka nie jest żadną nowością. Już wcześniej o jej treści mi w liście doniesiono. Co teoretycznie mnie nie dziwi, bo od państwowych instytucji w Holandii dostaje się całą masę listów, nieraz bez treści coś wnoszącej. Czasem nawet myślę, że to rząd w ten sposób podtrzymuje przy życiu tradycyjną pocztę. 

Co się jednak stało. W ten oto sprytny i podstępny sposób Belastingdienst przekonało mnie do aktywacji konta online, przez które od tej pory będzie się ze mną kontaktować we wszelkich kwestiach. Ale jak to tak? To znaczy, że już nie będę dostawać setek tysięcy listów do mojej skrzynki pocztowej? Że przestaną marnować tony papieru na mnie? Dla mnie bomba. Przynajmniej wiem, że żadnej koperty już nie zgubię ;) Mauryc był nieco mnie entuzjastyczny. 
- Dobrze, że przynajmniej ty się z tego cieszysz. Ja żadnego konta aktywować nie będę. Chcę, żeby mi dalej przysyłali listy.
- Czemu? Przecież to bez sensu... i takie mało ekologiczne. I mało ekonomiczne...
- Ja tam wolę tradycyjne koperty. Nie chcę być informowany przez maile. 


Oto dość typowa Holenderska postawa. Zauważyłam, że choć Holandia w kwestiach załatwiania spraw urzędowych jest bardzo postępowa i naprawdę większość rzeczy można załatwić bez wychodzenia z domu (serio, czy jest jeszcze ktokolwiek, kto nie wypełnia zeznania podatkowego online??), Holendrzy sami w sobie podchodzą do tego "uszczęśliwiania ich" z lekką rezerwą. I nie bardzo rozumiem dlaczego... Cała automatyzacja i elektronizacja jest dziecinnie prosta w obsłudze. Jedyne czego tak naprawdę nam potrzeba do wypełnienia jakiegokolwiek wniosku jest numer BSN i podpis elektroniczny DigiD. Nawet nie znając dobrze holenderskiego człowiek powinien dać sobie radę (może przy pomocy słownika). Zasiłki, dopłaty, zeznania, wnioski, zmiana danych (np. przy przeprowadzce)... Wszystko w zasięgu jednego kliknięcia. A okazuje się, że tubylcy nie palą się do przechodzenia na ta ścieżkę. Potrzebują nieraz małej zachęty (lub przymusu). Emigranci dużo szybciej i chętniej się przystosuwują. DigiD, MijnOverheid, iDEAL, OV chipkaart... za każdym razem Mauryc jest mocno zaskoczony, że jestem lepiej obeznana z ich obsługa, niż on. A z drugiej strony, siedzi wieczorem uradowany, że może załatwic większość spraw po godzinach pracy, czy nawet w weekend. 

Od ile to wygodniejsze, niż wystawanie w kolejce do okienka, żeby zmienić prawo jazdy czy dowód na nowe. Klik, logujemy się, wprowadzamy dane, ustalamy spotkanie na konkretny dzień i konkretną godzinę (bo czasem jednak trzeba się pofatygować i pokazać twarz) i gotowe. Przychodzimy i w przeciągu kwadransu mamy wszystko załatwione. Nawet nie trzeba wolnego brać w pracy, bo urzędy w koopavond są także otwarte do późnych godzin wieczornych w czwartki/piątki (w zależności od miasta). Oczywiście nie każdy musi się ze mną zgodzić. Biurokracja w Holandii jest jak najbardziej żywa i okrutnie irytujaca. Czasem trzeba się niechodzić i nagimnastykować, żeby swoje załatwić. Jednak w typowych i prostych sprawach idzie lekko ;) Holendrzy czasem mawiają, że belastingdienst nie da się zrobic przyjemniejszym, ale kiedy stanie się łatwiejszy? Polecam wycieczkę do Polski. Szybko wyleczy ich to z narzekania ;)

11 komentarzy:

  1. Ja te niebieskie koperty odbieram często w naszej skrytce pocztowej w Gr ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale mam nadzieję, że nie wszystkie do Ciebie zaadresowane :>

      Usuń
    2. Żadne Justine ;). Wszystko do M. - z racji działalności. Swoją drogą, on teraz w Amsterku będzie co miesiąc na kilka dni, więc kiedyś na pewno i ja się wybiorę. Zwłaszcza, że mamy tam teraz takie jakby własne lokum (no, nie do końca własne, sytuacja skomplikowana, ale mniejsza o to).

      Usuń
    3. O, to koniecznie daj znać jak będziesz się wybierać. Spotkamy się na kawkę, albo piwko ;)

      Usuń
    4. Oczywiście Justynko - zawsze mam Cie na myśli! Niech no tylko w końcu polecę (byłam już blisko, blisko w styczniu, ale się odwlekło). Jeśli będę dzierżyła już bilet - odezwę się.

      Usuń
    5. A zatem: bilet kupiony i będę od późnego wieczora 30 kwietnia do poranka 4 maja. Uda się kawa???

      Usuń
    6. Super! to napewno uda nam się kawkę razem wypić ;)

      Usuń
  2. Już myślałam, że coś przeoczyłam, gdy przeczytałam, że dowód osobisty czy prawo jazdy można załatwić bez wychodzenia z domu. Bo właśnie wczoraj byłam załatwić prawo jazdy. Jak najbardziej osobiście. I jeszcze odebrać muszę osobiście. Ale oczywiście termin zarobiłam online. Czyli wszystko się zgadza.
    Ja muszę powiedzieć, że nie jestem fanką holenderskich urzędów. Miałam z nimi najróżniejsze problemy. To, że można wiele rzeczy załatwić online, jest fajne, ale czasem jednak lepiej porozmawiać osobiście. Online pewne informacje strasznie trudno jest znaleźć (oczywiście te, które dla urzędników niewygodne są).
    Z kolei biurokratyczna poczta często mnie stresuje, bo zdarza się, że pierwsze zdanie zawiera groźbę. Najpierw grożą, potem informują o co właściwie chodzi. Ale jeśli chodzi o Belastingdienst, to akurat podoba mi się ich sposób działania. Ostatnio np. dostaliśmy przypomnienie, że za 2 miesiące upływa termin składania zeznań rocznych. To jest właściwe podejście do podatnika!
    I jeszcze jedna refleksja: właśnie tych niebieskich kopert się w Holandii nie obawiam. Zresztą niemieckich brudnoszarych też nie. I to dla mnie jest jedna z ważniejszych odpowiedzi na często mi zadawane pytania o to, dlaczego mieszkamy zagranicą i nie chcemy wracać. Bo w Polsce każdy list z urzędu skarbowego (zawsze polecony i obklejony tyloma znaczkami, że szczęka opada) wywoływał kołatanie serca - zawsze była co najmniej groźba, jeśli nie od razu kara, a tu nie. To dla mnie kwintesencja różnicy w jakości życia. Poza tym bardzo lubię ten chabrowy kolor...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie ułatwieniem zapewne jest to, że żyję z Holendrem, więc wiele informacji on już wie, a jak nie to dzwoni i wszystko jasne. A niektóre informacje rzeczywiście nie tak łatwo znaleźć czy wydusić ;)

      Usuń
  3. w PL też się nieco w tej kwestii rusza, ale bardzo bardzo ślamazarnie ;) co nie znaczy bynajmniej, że jest ok ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rusza, rusza, ale jeszcze kilkanaście lat poczekamy na osoby pracujące w urzędach i potrafiące myśleć nowocześnie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...